woensdag 29 maart 2017

Knikkerdoolhof

We zijn nog niet klaar, maar we zijn bezig aan het maken van een knikkerdoolhof.
Af en toe hoor ik au, maar meestal hoor ik heel actief het getik van 16 hamers op heel veel nageltjes. Bij de ene lukt het al wat beter dan bij de andere.

We bekeken eerst een paar doolhoven van dichtbij op het digibord. Daarna stelde ik voor om er zelf een te maken. Er werden heel wat leuke voorstellen geopperd, maar ik wilde ze eens zelf laten timmeren.

Ze kregen nagels, een plank en een hamer en konden aan de slag. Als hulp kleefde ik een briefje op de plank waar de nageltjes moeten komen.
De hamer op de juiste manier hanteren is al een hele klus. De meeste kinderen zijn geneigd om die helemaal vooraan vast te houden, zo kan er weinig kracht gezet worden op de nagels. Een tweede moeilijkheid is juist mikken ...

Nadien zullen de nagels dan verbonden worden met rekkers om zo een doolhof te maken voor een knikker. Door de rekkers te verplaatsen, bekom je steeds andere in- en uitgangen.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen